امروزه با مراجعه به هر شرکت و سازان معتبر با سربرگ اختصاصی همان مجموعه مواجه خواهیم شد، در واقع یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد یک مجموعه نیز داشتن سربرگ و ابزارهای لازم و ضروری اداری آن است. برای داشتن یک سربرگ اختصاصی ، باید توجه زیادی به طراحی و کیفیت چاپ آن صورت گیرد. بهتر است که در طراحی سربرگ اختصاصی در هر مرحله از تیمی کاربلد در طراحی و آشنا به بازار مشورت بگیرید و یا کار طراحی را به این تیم بسپارید. چاپ کارو با بهره گیری از تیمی کارکشته و باسابقه در طراحی ست های اداری و باکارشناسان مجرب آشنا به نیاز روز بازار و رقابت های تجاری، می تواند این نقش را برای شما ایفا کند .

سربرگ اختصاصی

در طراحی گرافیکی سربرگ اختصاصی باید توجه داشت زمینه سربرگ حتی الامکان فاقد رنگ باشد، زیرا در صورت عدم رعایت این امر، در هنگام کپی گرفتن یا ارسال سربرگ بوسیله فکس، زمینه ی نسخه ی تکثیر شده، تیره و فاقد کیفیت و کاربرد خواهد بود.گرچه استفاده از رنگ ها می تواند سربرگ را زیباتر کند اما استفاده بی مورد و بیش از حد باعث غیر حرفه ای جلوه دادن سربرگ اختصاصی می شود و ظاهر نامه را خراب می کند. اطلاعاتی که می توانند بر روی سربرگ اختصاصی چاپ شوند عبارتند از : 

سربرگ
  • نشان یا لوگو
  • نام سازمان یا مجموعه
  • شماره ثبت
  • درج تاریخ
  • شماره و پیوشت
  • نشانی پستی
  • تلفن و فکس
  • آدرس سایت
  • ایمیل

انتخاب فونت هم نقش اساسی در طراحی سربرگ اختصاصی ایفا می کند ، باید برای نوشته های سربرگ اختصاصی از فونت خوانا با سایز مناسب استفاده شود . سربرگ اختصاصی جزو اوراق رسمی شرکت ها و سازمان ها بوده و جزو اسناد تجاری آنها محسوب می شود برای همین باید در نگهداری از آنها دقت شود. چاپ سربرگ اختصاصی باید به چاپخانه های مجاز داده شده تا در مورد امنیت آنها مشکلی به وجود نیاید.
    سربرگ اختصاصی جزو اوراق و هویت یک سازمان بوده و برای اینکه این هویت حفظ شود باید چاپ سربرگ با سایر ملزومات دیگر شرکت ها مانند پاکت نامه، کارت ویزیت، لیبل و موارد دیگر هماهنگی وجود داشته باشد. مثلا بهتر است، رنگ و طرح پاکت نامه یک شرکت با سربرگ تهیه شده همخوانی داشته و تفاوت های کلیدی نداشته باشند تا هر دو بتوانند به یک میزان شرکت را معرفی کنند.

سربرگ


    چاپ سربرگ اختصاصی باید جزو اولین اقدامات تاسیس یک شرکت باشد یعنی نباید هیچ نامه ای بدون سربرگ به بیرون فرستاده شود چون به هیچ وجه حرفه ای نبوده و به اعتبار سازمان لطمه وارد می کند.
لزوما اگر شرکت راه ارتباطی دارد نیاز نیست همه آنها را در چاپ سربرگ اختصاصی بیاورید چون باعث می شود، نظم صفحه به هم خورده و شلوغ به نظر برسد. لوگو در چاپ سربرگ اختصاصی باید کاملا  واضح بوده و در جای مناسب قرار داده شود ضمن آنکه نباید خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک باشد. در نهایت اینکه استفاده از فونت باید به صورت حرفه ای صورت گیرد. فونت بکار رفته در نوشته ها باید با هم همخوانی داشته و خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک نباشد. بهترین فونت برای نوشته های فونت ۱۲ یا ۱۴ است.

در فرم اختصاصی ، سربرگ و پاکـت های شما به تنهایی در یک فرم چاپی بسته شده و این مطلب موجب می شود رنگ سربرگ ها و پاکـت هایی که در یک فرم چاپ هستند پس از چاپ کاملا شبیه به هم شوند. احتمال تغییر رنگ فرم اختصاصی هم نسبت به مانیتور استاندارد وجود دارد ولی تفاوت اینجاست که کل کار به یک اندازه تغییر رنگ داشته و کل مجموعه یکدست خواهد بود.